GROENE PENSELEN

Groep: 1 t/m 6

Benodigdheden: Verfschorten, verf, eventueel afdekmateriaal voor de tafels. (Per leeftijdsgroep kan het aanbod van buitenmaterialen aangepast worden. Deze worden door mij verzorgd of kan meegenomen worden door de leerlingen.)

Tijdsduur: 90 min

Locatie: Op school


De natuur zit vol met materiaal en inspiratie die je kunt gebruiken om de mooiste werken te maken. Verschillende vormen, texturen, kleuren en noem ze maar op…

Met deze les gaan we van natuurlijke materialen onze eigen penselen maken. We gaan kijken naar de eigenschappen van de verschillende materialen, we gaan verschillende dingen uitproberen en samenstellen om zo jouw eigen groene penseel te ontwerpen. Hier gaan we vervolgens een mooi kunstwerk van te maken.

IK MAAK HET LEKKER ZELF!

Groep: 5 t/m 8

Benodigdheden: Verfschorten, verf, eventueel afdekmateriaal voor de tafels. (Per leeftijdsgroep kan het aanbod van buitenmaterialen aangepast worden. Deze worden door mij verzorgd of kunnen meegenomen worden door de leerlingen.)

Tijdsduur: 90 min

Locatie: Op school

Er zijn natuurlijk alle kleuren van de regenboog te koop als het gaat om verf. Vroeger werden die kleuren gemaakt van natuurlijke stoffen zoals aarde of kruiden. Maar tegenwoordig zit er in verf meestal plastic en andere rommel om de kleuren te maken die wij in de winkel kopen. Deze verf en pigmenten zijn een van de grootste vervuilers van de natuur. 

Wij gaan zelf op zoek naar kleuren die we zelf kunnen maken met dingen uit de natuur door deze uit te wrijven, erop te slaan (let op: we werken ook met hamers) of in te wikkelen. We gaan eerst oefenen en als we zeker weten wat we mooi vinden…. een eigen katoenen tasje bedrukken met natuurlijke pigmenten….zonder troep!

APPEL, PEER, UI…..KUNST!

Groep: 1 t/m 5

Benodigdheden: Verfschorten, verf, eventueel afdekmateriaal voor de tafels.

Tijdsduur: 90 min

Locatie: Op school


Met groente en fruit kun je prachtige stempels maken. Ze hebben allemaal hun eigen schitterende motieven, vormen en patronen als je ze doormidden snijdt. Ook de bladeren van bijvoorbeeld een bloemkool of de stengels van een bos wortelen kunnen een mooie afdruk geven. Met deze les gaan we eens goed naar ons eten kijken want als een appel of een ui niet meer helemaal goed is, zou je daar nog best eens een prachtige stempel van kunnen maken. We gaan kijken, oefenen en als we zeker weten wat we mooi vinden…. een eigen katoenen tasje bedrukken om nieuwe boodschappen mee te doen!

FILOSOFEREN DOE JE ZO!

Groep: 5 t/m 8

Benodigdheden: Een groep kinderen die zich lekker veel afvragen

Tijdsduur: 90 min

Locatie: Op school (of op locatie..in de natuur of een kunstroute bijvoorbeeld) 

 

Je kan toch niet filosoferen met kinderen? Daar denken ze toch helemaal niet over na? En al dat gepraat, dat werkt toch nooit met van die stuiterballen? En…wat is filosofie eigenlijk? Burgerschap, emotionele ontwikkeling, cultuureducatie (niet te verwarren met enkel kunsteducatie).. We zijn er allemaal mee bezig om het vorm te geven binnen onze lessen. Maar hoe pak je zo'n les nou aan? En hoe sluit dit goed aan bij hun leefwereld?

Deze filosofieles is maatwerk. Ik sluit de les aan bij het thema, de locatie of de leeftijdsgroep per aanvraag. Niet alleen voor de kinderen leuk om eens heel anders bezig te zijn, maar ook als leerkracht om weer eens nieuwe invalshoeken aan te boren.

HARDOP KIJKEN!

(Naar het handboek van Ad Visser)

Groep: 6  t/m 8

Benodigdheden: Een digibord heeft de voorkeur

Tijdsduur: 90 min

Locatie: Op school 


Kunst leren begrijpen is best  moeilijk en sommige studeren hier wel jaren voor. Het is veel meer dan iets dat je gewoon mooi vindt of niet. Maar je kan wel op heel veel andere manieren leren kijken naar kunst; materiaal en techniek, afmetingen en kader, ruimte. licht, kleur, beweging, standpunt en plaatsing, waarneming en abstractie zijn allemaal aspecten die je kunt leren benoemen. Zo kan jij de volgende keer in het museum ook wat vertellen!

(Natuurlijk bespreken we ook wat jij nou mooi vind en waarom)